Sunday, August 1, 2010

Jata, Tartar, Tata, Altai, ......

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Kisah Semenanjung dan pantai teluk, bermakna bay (teluk dalam bahasa melayu -hijrah dlm bhs indon) (tartar), berg(Jerman), maka seperti hampir kepada perkataan penakluk. Krai, yang ada kaitan dengan kawasan-kawasan di dalam Persekutuan Rusia (Russian Federation). Di antara petikan dari internet, sumber wikipedia :
Bahasa Tatar merupakan salah satu cabang dari bahasa-bahasa Turki. Bangsa Tatar terkenal dengan prajurit-prajuritnya yang tangguh dan pernah memiliki kerajaan besar yang mencakupi wilayah Asia Tengah, dan Rusia.
Bahasa Tatar dituturkan di wilayah Rusia, khususnya di Republik Autonomi Tatarstan, Bashkortostan dan berbagai kawasan di Asia Tengah dan Siberia. Disamping itu, terdapat kelompok dialek Tatar yang disebut sebagai Tatar Krimea di wilayah Uzbekistan dan Ukraine. Bahasa Tatar juga dituturkan oleh kurang lebih 4,000 etnik Tatar di Daerah Autonomi Xinjiang Uyghur, Republik Rakyat China.
Sebelumnya, bahasa ini ditulis dengan huruf Arab, namun sejak tahun 1940 diganti dengan huruf Sirilik. Dan kini, setelah mendapatkan autonomi luas, ada upaya untuk mengganti huruf Sirilik dengan huruf Latin namun ditolak oleh pihak-pihak pro-Rusia. Ada juga jata negeri-negeri atau wilayah pentadbiran mereka dan apa-apa yang ada-ada saja maknanya yang tersendiri dan tersurat serta tersirat. Kisah Zulqarnain di dalam alQur'an.






Ada juga wilayah autonomi kaum Khazaria, saki baki berbendera ala pelangi, berjata harimau belang emas, dan boleh dibandingkan dengan dunia tanah merentasi Artik, kawasan sejuk dan 4 musim. Kaitan di tanah baru helang, dengan perkaitan 13 bintang, 13 aketua keluarga bersumpah, lambang burung, sebelah kaki mencengkam tumbuhan dan sebelah lagi anak panah, di sampping pengaruh kedayakan seperti Apache, Mohican dan lain-lainnya. Kaum Nagoy muslim dikira hilang entah ada atau tiada, mereka telah menjadi kaum muslimin, dan Nagoya adalah bandar di Jepun dan sememangnya kimono ada perkaitan dengan utara Siberia, thundra, pelangi dan kesan pantulan magnetik di langit.

Nampaknya, mereka yang merupakan kaum yang tak mahu berperang dan melawat kaum di Toleda dan lain-lainnya, perdamaian, kemakmuran, dan bila ada serangan yang dikatakan kaum Gothic, tetapi ada berita permaisuri Isabella I telah memeluk Islam dan begitu juga Holagu Khan sebelum mereka meninggal dunia dari sumber mulut atau karangan yang lain di muka bumi ini. Walaupun begitu, Nephilim, syaitan iblis, predator jadian yang hanya menonjolkan diri kepada Nabi Yahya as, John,Jon lalu membuka rahsia sejarah godaannya. Apakah negeri-negeri atas angin akan boleh menjadi indah dengan keamanan seperti di Norway, jalan cahaya, ada pula matahari muncul di bawah malam. Ah! Bah1 Bahkan dunia ini sudah cukup indah sinaran pagi, dan petangnya, dan hiasan malam yang sunyi dan mengasyikkan. Terpulang untuk mengekalkan kepatuhan kepada Pencipta dunia dan akhirat. Syukur kepadaNya.....


Mohor kerajaan Rusia jika direnung betul-betul ada imej seekor burung hantu (merahnya, carilah kemisteriannya), di sebalik dua kepala burung hala ke timur , ke barat atau kanan kiri itu dan kebetulan ini ada pula tersembunyi secara halus dan teliti, (yang ada kaitan osirus, klone, mesopotamia, Iraq, Nabi Ibdis(maaf silap taip),Nabi Idris, Annukh, Annuki, Enoch, Nibiru, Maya, alam maya, .... tersirat, tersurat, rahsia disebalik rahsia, di sebalik semuanya adalah dengan izin Allah jua dan ada hikmat-hikmat serta hikmah-hikmah contoh/ tauladan) di dalam mata wang Amerika Syarikat. Apakah mereka tidak perhatikan bagaimana Allah mencipta pemikiran Bani Adam?
paten .. ........ .

No comments:

Post a Comment