Monday, August 9, 2010

Suhaib Ar-Rumi, Sahabat, Imam Solat sebelum Perlantikan Saidina Osman ra

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Ketika 6 orang sahabat yang disyurakan, bermuzakarah dan berbincang sesama sendiri dalam tempoh 3 hari sebelum melantik penggantinya, dan Saidina Umar Al Khatab ra telah berkata,"Biarkan Suhaib mengimamkan solat", secara tak langsung sebagai ketua masyarakat Islam. Suatu ketika, Qays ibn Mutatiyah datang ke bulatan pengajian (halaqah), yang terdiri daripada para sahabat ra termasuklah Salman Al Farisi ra, Suhaib Ar Rumi ra dan Bilal Al Habsyi ra, dan berkata,"'Aus dan Khazraj berganding bahu mempertahankan lelaki itu. Dan mengapakah orang-orang ini bersamanya?"
Muaz Bin Jabal ra sangat marah dan memberitahu Rasulullah saw, azan berkumandang di masjid (tanda ada pengumuman penting) dan baginda saw berdiri berkhutbah, memuji dan mengucapkan syukur kepada Allah Ta'ala dan bersabda,"Tuhanmu adalah satu. Agamamu adalah satu. Beri perhatian. Arabiyah tidak diturunkan menerusi ibu atau bapamu. Ia menerusi lidah., jadi sesiapa sahaja yang bercakap dalam bahasa Arab, maka dia adalah Arab."
Suhaib Ar Rumi adalah seorang dermawan, murah hati, selalu memberi makanan.... "Dia memberi makanan kerana kasihnya kepada Allah kepada mereka yang memerlukan, anak-anak yatim dan orang tawanan." Saidina Umar Al Khattab ra pernah mengulas mengenai kemurahan hatinya,"Aku melihat engkau memberi banyak makanan sehinggakan engkau kelihatan seoerti seorang yang angkuh." Jawab Suhaib Ar Rumi,"Aku pernah mendengar sabda Rasulullah saw,"Golongan yang terbaik antara kamu adalah mereka yang memberikan makanan." Inilah yang dikatakan faktor Umar Al Khattab ra memilihnya menjadi Imam ketika tempoh nazaknya, dan sebelum dapat dicari pengganti khalifah.
Tidakkah ini memberi sedikit tip bagaimana suatu ketika pihak UK telah menyusup masuk ke kawasan Arab, T.E. Lawrence,telah berjaya bergerak ke kawasan Othmaniah dengan kefasihan berbahasa Arabnya? Dan kaum Turki,"Kamu akan memerangi orang-orang Turki", yang satu ketika telah menambat kuda-kuda mereka di tepi masjid (menjadi muslim). Ketika umat Turki dipimpin ultra-nasional Yiddish Freemason, Kamal at Tarturk, maka dia telah memecahkan umat Islam, bagaikan disumpah, untuk meninggalkan bahasa/bangsa Arab dan boleh berbaik sangka pula dengan zionis dan membawa ramai yahudi ke Palestin. Maka T.E. Lawrence boleh dikira sebagai orang Arab walaupun bukan muslim, disebabkan kefasihannya berbahasa Arab, tetapi menjadi misi pihak UK, yang lama berempayar tanpa kecemburuan/pemberontakan terhadap raja/permaisuri mereka selama ribuan tahun yang ada 12 permata tanda kebesaran, kerusi, bilik pertabalan dsb.
paten ......... ........ .

No comments:

Post a Comment