Thursday, July 15, 2010

Kemewahan, Kota, Istana Dunia

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Ada kisah seorang raja yang telah mengumpulkan semua kekayaan dunia di bumi untuk membina sebuah mahligai istana yang cukup hebat, tetapi raja itu telah meninggal dunia tanpa sempat merayakan persiapan mahligai yang indah tersebut. Begitulah hebatnya kisah lain seorang raja yang tamak, yang mahu apa-apa yang disentuhnya akan menjadi segala emas intan permata. Sentuhannya menjadi sehingga anak perempuannya, istana, gelas dan lain-lainnya bertukar menjadi permata hinggakan air yang hendak diminum pun bertukar kejadiannya. Akhirnya, raja itu menyesal akibat ketamakannya dan begitulah juga Adam a.s dikeluarkan dari syurganya disebabkan percaya dengan janji Iblis berkenaan kerajaan yang kekal.

Susunan sistem kerajaan atau berlaku perpecahan seperti 'kera-kera' atau 'jaan-jaan' menjadi sesuatu impian, harapan atau bersatu memakmurkan dunia. Bagaimanakah halnya 'Baitul makmur' di dalam 'Isra' Mik'raj? Masa lalu, Bakkah, dan kini, Makkah..Markkah..Markah..titik bagaimana bumi dihamparkan.
Turunnnya air dari langit, hidupnya tumbuh-tumbuhan, maka manusia menjadi 'khalifah' di bumi ciptaan Ilahi. Kuncinya, siapakah pemegang kunci syurga? Semoga mensyukuri nik'mat, jangan mengkufuriNya atau menderhakaiNya. Renungan sejenak dengan sedutan video ini...

Perlu kajian lagi...

Rekaan di California... hikmah,,,hikmat,, ayat-ayat<..simbol huruf.Bagaimanakah pula (man-man)atau manusia-manusia (ada usia) dengan Jin-jin Nabi Sulaiman as/Gen...genetik..

.... ........ ... .

No comments:

Post a Comment