Friday, October 11, 2013

Yang Insan, Sayangi Keluarga

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Manusia, dan sebagai manusia, ada tubuh, jasad yang dinampakkan. Di kalangan muslim, ada yang solatnya, mungkin terlupa, maka bersujud sahwilah bagi yang tahu. Ada pula yang 'terlebih penghayatan', teringat pula akan peristiwa Hari Asyura, maka kaitan batu itulah yang diisyaratkan pula.

Dakwaan siapa yang muslim, atau yang sesat lagi tidak beriman, maka lebih baik kembali kepada ayat Makkah dan Madinah, nuzulnya dengan iriingan tertentu, terutama Al Fatihah, surahNya. Malaikat yang begitu hebat iringan sehingga gegak gempita alam Iblis jin syaitan, bila turunnya Al Fatihah kepada nabi akhir zaman.

Iblis menggunakan ular langit atau naga untuk menggoda Hawa dan akhirnya Adam terikut sama. Ular yang kini mendarat di Asfahan, sudah tidak bersayap dan berapi lagi. Rumah syurga pula, ada ancaman terhebat abad seperti internet dan peralatan pandang dengar tv. Inilah naga api, guna sistem elektrik dan elektrik, serta digital, lagi alam maya bukan qarin, yang mengancam kepatuhan anak-anak terhadap ibubapanya. Waris penjaga mereka boleh ditengking, dan sebagainya disebabkan siaran kegemaran yang tergendala disebabkan pilihan masing-masing. Berebut untuk cerita 'angan-angan dunia yang fana''.

Syurga ciptaan manusia tv, dan segala sistem Kun Fayakun, dan teknologi hijau solarnya hingga lapan puluh tahun lebih ketahanannya atau seribu kali cajnya, baterinya. Hasta, hasta ukuran tangan, dan hasta bahasa Iberia. Comprende!  1,000 kali caj atau apa yang diizinkanNya. Kisah 1,001 siang malam dengan siaran Astro Malaysia. Bilakah pula siaran Sains Fiksyen akan dilanggan, Science fiction channel? Ulangan banyak siaran siri 1970an dan 1980an serta 1990an dan lain-lainnya.

Kehidupan dunia yang sementara, pelbagai rebutan hal keindahan, kemewahan, kepandaian yang manakah boleh dicari nanti....

Kesan pencahayaannya..... pada satu ketika..

 
Mainan menggunakan teknologi tenaga mekanikal, spring roda.

Ole-ole Kuala Terengganu


Pantulan imej bercermin seoalah ada dua bendera walaupun ia hanyalah satu sahaja benderanya.

No comments:

Post a Comment