Saturday, April 2, 2011

Rahsia Alam Malaikat, Mengenal Allah

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Sebagaimana ayat yang boleh bergema ke seluruh hasil kajian 'air', gelombang cahaya juga yang melibatkan hidupnya malaikat tetap diambil perhatian. Kawalan malaikat meliputi alam manusia dan jin, dunia dan akhirat.

Jibrail as yang mengendalikan angin, bertugas sebagai pasukan perang, mengiringi malaikat yang menurunkan bencana apabila datang perintah Allah, menolong orang mukmin dalam peperangan, memberikan wahyu, membantu perubahan kepada orang yang soleh dan beriman, dll. 360 malaikat perlu bersetuju agar matahari terbit, iaitu perkaitan ilmu pusingan bumi/orbit.

Perjalanan langit dan bumi 500 tahun lamanya, atas langit 7 lautan 500 tahun perjalanan setiap satunya, di atas semua itu ada gambaran 8 ekor kambing hutan (corak bintang), jarak kaki ke lutut 500 tahun, di atas punggung mereka adalah 'Arasy, jarak yang paling bawah ke atas 'Arasy adalah 500 tahun, Allah atas semua itu. (Menyingkap rahsia Alam Malaikat)

Kajian tasauf kaitan nafsu ammarah, lawwamah, mulhamah, muthama'innah, radiyah, mardiyah dan kamilah, dengan perjalanan, alam, tempat, hal, warid dan sifat-sifat yang tertentu. Maka kenal Allah, pintu utama dikaitkan dengan taubat, selain kajian Abdus Samad al Palembani/al Ghazali seterusnya takut dan harap, zuhud, sabar, syukur, ikhlas, tawakkal, Mahabbah(cinta)lalui maqam zuhud, redha, makrifah, fana dan baqa, keesaan kemudiannya. Zuhud 3 peringkat yang akhirnya selain permulaan mubtadi, pertengahan, maka orang yang muntahi(dunia ibarat tahi), yakni 'arifin.

Kasih sayang (maqam melibatkan seluruh manusia yang ada kaitan ayat basmalah)merupakan kajian si penulis yang semakin banyak diketengahkan di samping ilmu 'kebetulan'. Allah yang mengkehendaki. Apakah yang di sebalik warna bulatan-bulatan pelangi di Thursina, kelompok kemuliaan?


paten ... .... . .

No comments:

Post a Comment