Saturday, November 6, 2010

Rahsia Kekayaan! Dunia Seisinya! Janganlah .....

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Hujah manusia berbalik kepada manusia. Petua lagi pemuda di sebalik sebaliknya adalah falserapah "Segala manusia ... betul belaka" tetapi ada hadnya dan haknya. HakNya dengan rezeki kurnianNya, dengan "Kami dengar dan kami patuh". Kufur nik'mat adalah sesuatu yang sukar dilupuskan dalam kehidupan duniawi. Jika ini sudah tiada, maka hukum-hakam undang-undang Yang Maha Menciptakan pasti didaulatkan, yang teratas sekali, tiada sesiapa di atas undang-undang.
Pemerintahan ala bapa tiri, penyalahgunaan hak serta harta benda awam adalah contoh tegar gerakan 'sosial demokrat' ala Soviet Union dahulu. Hak parti, satu parti, hak negara sudah menjadi hak satu parti. Pemerintahan yang 'tak mumaiyiz', tak tahu beza mana baik dan buruknya bila maruah taraf hidup manusia dihaiwankan malah lebih teruk daripada haiwan sebagaimana ada ayat-ayatNya, Al Qur'an.
Ini belum dikira dari segi aqil baligh segi siasah/ pemerintahan lagi. Di manakah hak Allah, Pencipta bumi dan langit dan di antara keduanya? Rezeki kurniaanNya digunakan untuk melawanNya. "Tiba-tiba mereka menjadi pembantah yang nyata", tiada perasan, atau perasaan melibatkan ketaqwaan yang seluhurnya.
Nilai kasih sayang amat besar sehingga bapa/si abah digambarkan mendapat ganjaran besar melebihi jihad berdarah sekiranya 'seperti menyelimut anaknya di waktu malam'. Tidakkah pertikaian mengenai kecemburuan kasih sayang menyebabkan Nabi Yusuf as mendapat pelbagai dugaan dari saudara sebapanya bersama adiknya Bunyamin? Cinta Nabi Yaakub as kepada si adik, Rahil yang jelita(ketika syariat membenarkan dua beradik perempuan boleh dinikahi sekaligus) sehinggakan bila Rahil meninggal dunia, kasih sayang mencurah kepada dua anak lelakinya. Timbullah ketidaksenangan 'cemburu terasa dipilih kasih' saudara-saudaranya yang lain dari DNA dua hamba dan kakak Rahil.
Nabi Yaakub as dengan gelaran "Isra'el'-hamba Allah-Abdullah. DNA keturunannya Yahuza menjadi sebutan yahoodi/yahudi yang banyak disebut.
Assobiyyah 'yang menolong kaumnya sehinggakan menzalimi kaum yang lain'. Apartheid? Diskriminasi? Bapa/anak tiri yang tak 'ngam'? Tidakkah kasih sayang juga menyebabkan seorang bapa menembak orang Islam di sarajevo ketika ada diberitahu bahawa muslim telah membunuh anaknya? Kasih sayang? Cinta? Keluarga? Bangsa? Keluaran DNA? Sesama haiwan ada kasih sayang dan pergaduhan. Manusia, kasih sayang, cinta menghidupkan keindahan ditambah jika melibatkan penambahan keturunan lagi. Faham-faham baham sahajalah. Godaan syaitan, panahnya, madunya!


Dari Ukraine/Russia/Yakutia/Turki/R(e)ad I/Undian, ada laporan katalog tahun baharu...... dahulu ada, bakal pengantin....
paten ....... . . .

No comments:

Post a Comment