Wednesday, March 30, 2011

Maqam Kelebihan

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Kajian seterusnya melibatkan maqam, yang bukan tapak kaki, kubur, bahan tinggalan sejarah, tapi maqam kelebihan, manusia dan jin. Dari nafsu mazmumah hingga kamil, tentulah ada tokoh yang pernah atau ada kaitan dengan mimpi berjumpa Nabi saw atau mempunyai doa yang mustajab. Lihatlah senarai ini, Ust.D.Nik Aziz, Ust. Harun Din, Ust. Hassan Din, Ust. Abdullah Al Qari, Ust. Haji Hadi, Ust Hassan Mahmud Al hafiz,dan lain-lain lagi. Contoh ketara dari kalangan sahabat, Abu Ayub Al Ansari ra yang kuburnya di tepi tembok, pernah dijadikan bahan 'dewa', tok keramat dsb hinggalah Constantinapole menjadi Istanbul.
Tidakkah ramai juga sahabat yang panjang umur, contohnya, Anas Bin Malik ra, yang mengembara ke merata dunia menyebar dakwah? Kemudian baliknya satu ketika selepas 2 dekad, dilihatnya seorang pemuda, imam muda, anaknya Malik mula menjadi imam besar/mazhab yang masyhur kemudiannya.
Saidina Umar Al Khattab ra pernah menghantar pasukan yang melupuskan kemewahan gabenor Iraq, Saad bin Abi Waqqas ra yang juga diberi jaminan syurga. Tidakkah perintah/dekri khalifah tak dihalang? Untuk kemaslahatan ummah. Contoh bahawa lantikan amanah, tugas dan tanggungjawab bukan tiket untuk tunjuk dan bermegah-megah dengan kemewahan sedangkan yang bawahan melarat, yang lapar, dan menderita tanpa dihiraukan apakah ...? 'Cukuplah seorang sahaja keluarga Umar masuk neraka'.
Lagu apa ini? Rujukan .... youtube.com

http://www.youtube.com/watch?v=HSWR4os7I7E

paten ... . ... . .

No comments:

Post a Comment