Thursday, November 26, 2015

Padang Jarak Padang Tekukur

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

                Tersebutlah kisah di masa depan, selepas berlaku tiupan sangkakala kedua, berkaitan betapa ramainya nanti dibawa ke muka pengadilan. Ibarat pepatah 'seperti ulat tahi' yang bermaksud ramai sungguh, maka ulat cacing tanah tidaklah ia berpenglihatan, ia berjalan dengan muka. Ular boleh bergerak lebih laju jika diberi peluang.

Tidakkah ada golongan yang bakal menjadi buta, dengan sebab apa yang mereka  telah dilakukan di dunia dan menyesal hinggakan mahu menjadi tanah semula?

Biarlah menerima balsan dunia seperti cerita Harut Marut sebagaimana di dalam ayat Al Qur'an.. Pendapat nusantara dalam hal ini hinggakan wujud perkataan 'karut marut' yang dianggap tidak boleh diterima akal fikiran. Bila dikatakan mereka berdua bertanya kenapa manusia di muka bumi melakukan sebegitu? Maka keajaiban 'hawa nafsu' adalah yang boleh disemak jawapannya. Selepas berlaku sesuatu, maka akhirnya mereka memilih untuk dihukum di dunia, dan dipercayai digantung di negeri Babilon hingga kini. Mereka tersangkut di alam mana kini.... Alam malakutkah? Berlainan masakah? Lalaikah golongan penduduk dunia hingga ramai yang tidak lagi meneliti, membaca ayat-ayat dari kitab-kitab seperti Al Qur'an. Sekurang-kurangnya dalam bahasa ibunda sendiri setahun khatam.

Ajaibnya 'hawa nafsu' yang ada ketika penuh kelazatan melainkan sudah tamat tempohnya. Selain nafas, nadi, nada, yang dinantikan juga adalah hasilnya. Maka berbuahlah/ berketurunanlah,........!

paten .. .......  . .  . .....





No comments:

Post a Comment