Wednesday, February 5, 2014

Kemusyrikan Perjuangan

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Kemunculan pelbagai gerakan dan corak pemikiran, malah kaitan pegangan ..aqidah semakin menjadi dan bertambah bersesuaian dengan pertambahan bilangan umat manusia.

Setiap abad dan dekad dan semakin dekat, hampir kiamat, setelah 1000 tahun khidmat yang kuat dari da'i..pendakwah Othmaniah, yang ramai di antara ulama' lari keluar selepas Kemalis dan jaringannya bermaharajalela dengan kuasa dan senjata. Kemudian ada ulama' lari keluar Mesir pula setelah berlakunya watak 'Nasir' dan jatuhnya ekonomi Mesir selepas perjanjian A. Sadat dengan pencuri Baitul Muqaddis, Camp David. Itulah karung yang akhirnya didedahkan oleh ahli hadis. Jirman/Jerman dengan Hirr, misainya yang menjadi bahan berita bersejarah.

Kemunculan pelbagai peta baharu, lakaran sempadan hasil taktik pembinaan jati diri berbangsa, bersuku, dan pula keturunan yang diberi mandate untuk 'memerintah'. Pecahan secara 'bangsa', dan kemunculan kuasa atas nama 'rakyat' dan kuasa 'sultan', akhirnya dikerkah, oleh si perampas kuasa, yang bersungguh memecah lagi memerintah, 'dasar pecah dan perintah'. Contohnya Turki Muda, golongan si pemabuk yahudi yang ketagihan kuasa dan kerosakan akhlak. Kemalis yang dilaknati.
Maka, kemusyrikan perjuangan ditambah dengan nama bangsa dan negara. Islam menjadi 'dagang' semula. Thessalonians, yang mahu akhirnya mendapat darjat dan pangkat, akhir mahu dituhankan pula.

Malang bagi mereka yang tertipu dengantipu daya dunia. Permainan yang berterusan. Yang menjadi alat propaganda pihak yang sangat 'jahiliah'.

paten ...... .... ... ....

No comments:

Post a Comment