Saturday, February 8, 2014

Api, Ag, Agni, Nar

Dengan Nama ..... Yang Maha Pemurah Maha Penyayang

Api stetelah Adam dating ke bumi. hasil celupan hingga bagaikan hasil atom, maka jadilah sebagai sumber untuk masakan (tenaga). Api yang dibawa ke mana-mana, ibarat yang berbateri, yang disebut oleh sabda Rasulullah saw.

Api dan kaitan piring 'api'. Kaitan keinderaan mesra alam, perubahan tenaga yang menakjubkan. Api dalam 'tenaga yang disimpan', bahan kimia, al chemis. Bahan api seperti alkohol yang menjadi sumber api kereta lumba. Api untuk pemanasan, dandangan putaran pusingan turbin, janakuasa yang berbil api. Industri!

Api! Kemarahan, dengan sejuknya air wudhuk. Api, Agni, api dan batu api. Percikan yang membakar, serta api yang sejuk dan panas. Jelaga dari sumber api, asap dan pemanasan suhu dunia sejak 200,000 tahun yang naik 6 darjah. Yang memungkinkan kecilnya mamalia dan membesarkan saiz reptilia. Darah sejuk!

Sumber api dan bilangannya dalam penggunaan ikut jam. Dikurung dan diukur dengan ukuran tertentu. Bagaimanakah tokoh ukuran, bahkan tokoh siaran dan lagi tokoh sialan yang berhasil idea 'prof'?

Ukiran dan ukuran, dan hasilnya yang mempesonakan. Kelajuan dan kaitannya. Dunia alam maya dan tipu daya. Warna dan suhu yang menghasilkan perubahan.

Kira-kira 2000 SM dan campur tolak 500 tahun, umur panjang umat dahulu kala. Padang rumput Eurasia.Steppe dan kaum saka yang diinggalkan  di sebalik pergunungan. Mereka berhijrah dengan hasil perubahan cuaca, dan musim panas dan sejuk, Hijrah ke Amerika, Cina, Jepun, Asia selatan dan pendulum ke Eropah. Peperangan demi peperangan dan hasilnya 'bayi=bayi' yang ramai selepas musim perang. Cina dan India dan kesan perang dunia, penduduk makin bertambah bila semua perajurit pulang. Mayat-mayat..mumia hasil peninggalan, kenangan dan kesannya.

paten ......... .... ... ....

No comments:

Post a Comment