Tuesday, November 26, 2013

Keyakinan & Kebangkitan Semula

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

                 Kira lebih 30 tahun lalu, akhir tahun 1984M, selepas Peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP), berita 'lembaga hitam' menjadi hangat dan terkenal seantero Malaysia. Si dia dikatakan muncul, tetapi si dia boleh ghaib ibarat menjadi seperti kelkatu bila cuba dikejar terutama di kawasan utara Semenanjung. Diberitakan 'tok guru'nya ingin memulihkan si dia setelah 'tok guru' percaya bahawa seorang 'murid'nya telah beramal dengan penuh 'keyakinan'. Ibarat cerita bacaan 'bismillah' hinggakan  keyakinan si murid, di samping membuktikan bahawa 'kebolehan' berjalan di atas air itu dengan 'berkat' kalimah basmallah. 'Tok guru' pun terkejut bila si murid tidak basah dengan berita mulut si murid yang berjaya, berjalan di atas air itu.
Akhirnya, dikatakan si dia berjaya menewaskan semua 'tok bomoh' handalan dengan kesimpulan bahawa kumpulan 'tok bomoh' yang telah diambil semua telor-telor penjara jin mereka. Kumpulan 'tok bomoh' yang bukan speseis bomoh-bomoh 'Hantu Tok/Kak Limah' itu berjaya ditewaskannya. Bahkan ada yang mencabar si dia hingga 'misai' si perempuan yang sanggup menyahut cabaran itu dicukur licin, mujurlah si dia tidak merogolnya.
Begitu juga cerita 'Hantu Kum-kum' , yang menjadi bahan 'c/berita' semasa zaman 1980an itu. Ia juga membawa fitnah kepada si yang bertudung litup dan yang dianggap sesat hingga nampak bahagian mata sahaja. Bahkan Malaysia juga dikatakan dan berberita tempat bermulanya 'Perang Dunia Ke-3' tetapi yang muncul adalah Perang Teluk Pertama, 1990-91M sebelum disudahkan dengan Perang Teluk Ke-2, 2003-2012M. Kuncu-kuncu dan Amerika menjadikan 'sumber tenaga' sebagai buah catur matlamat besar yang mengalirkan darah. Mad.... Albright, yang datang ke Amerika selepas Perang Dunia ke-2, menganggap kematian lebih 1.7 juta rakyat Iraq akibat kesan perang itu sebagai 'worth it'. Terkenal dua patah itu. Bom-bom serta bahan letupan sudah mengatasi jumlah Perang Dunia I dan II bahkan itulah Perang Dunia III di akhir abad ke-20.
Awal millennium, 2K, dengan, kebimbangan 'programming' tarikh dan muncul pula 911 yang 'mengerahkan' kekuatan persenjataan serta kecanggihan segala jenis satelit dan dron. Itulah Perang Dunia Pertama bagi abad ke-21 ini. Ia memakan masa yang lama, dan kemungkinan jika benar dan sebenarnya, maka 2014 adalah tahun berundurnya, North Atlantic Treaty Organization ( NATO) serta semua sekutu Amerika yang lain dari bumi Afghanistan. Tidakkah Perang Dunia I berakhir pada .....? Mereka datang dengan harga minyak sekian dan sekian, tetapi walaupun bekalan minyak, emas hitam, melimpah ruah, pembiayaan perang yang menggunakan 'petrodollar' telah menaikkan cukai dan harga minyak dengan begitu ketara sehingga mencecah lingkungan USD4 (87 octane) segelen jika dibandingkan dengan lingkungan harga USD1 segelen pada tahun 1993M di bumi Amerika.
Adakah dengan kemunculan tenaga hijau seperti 'shale gas' bakal merubah segalanya dan sumber teknologi hijau solar pula?
paten .. ....... .. . ...

No comments:

Post a Comment