Thursday, July 18, 2013

Dari KL ke Moscow

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

             Perjalanan dan pengalaman sudah pun diberitakan dahulu di dalam blog ini berkaitan Amerika Syarikat. Perjumpaan secara tak sengaja dengan pelajar keturunan kawasan Kaukus, orang putih asal yang meliputi Chechnya, Dagestan, Georgia, Akhbatia, Ossetia, Balkino Bakaria, Cherkassia dan lain-lain. Majoritinya muslim melainkan Georgia dan sebahagian Ossetia.

            Ada yang bernama Osman, ada sedikit bangga dari rasa warga rakyat Rusia, Cerkassia, dan dua orang lagi pelajar Kaukus semasa Ramadhan di University of Bridgeport, Connecticut (USA) pada tahun-tahun 1990an. Ramai yang boleh berbahasa Inggeris seperti warga Bosnia Herzegovina di Amerika sana. Warga Rusia Kaukus ini bersfat tak suka dominasinya pihak Kristian. Pihak Soviet cuba meleraikan mereka dari agama tetapi mereka tetap ada cinta dan amal walaupun kena belajar solat agar lebih teratur dengan warga muslim di Amerika. Rupa mereka seperti orang putih British tetapi mereka suka kepada Islam. Di dalam blog ini, sudah ada pendedahan peta dan perkaitan Rusia sebelum ini. Kaitan dengan Krai Kelantan dari segi sebutan bahasa.
 
              Di Malaysia, ada pakej pelancongan ke Rusia seperti jomkerusia.com. Selamat melancong kepada yang ada kemampuan ke sana. Hasrat ke sana mungkin ada, dan akhirnya sampai ke tempat berkenaan, insyaAllah.


paten   .  .......... ... ....

No comments:

Post a Comment